Jag har skrivit om mina minnen från TIO I TOPP när jag fick vara med och rösta 1967 men historien slutade inte där. Året efter dvs ”1968 tog mentormeterröstningen bort och istället fördelades jurydeltagarna över hela landet, utsedda av Statistiska Centralbyrån”.
Då ringde dom till mej 1970 tror jag att det var. Jag var väl kanske lite storbjuden så jag röstade bara på en låt ME AND BOBBY McGee med JANIS JOPLIN den var outstanding. Till saken hör att tio i topp var som namnet lyder en lista av tio låtar att jämföras mad tex USAs TOP 100. När dom ringde för tredje lördagen i rad svarade jag igen att det var bara en låt bland kandidaterna ME AND BOBBY McGee med JANIS JOPLIN som gällde. Jamän vilken vill du ha som tvåa och trea då? Nä det finns nu bara en låt på denna nivån. Då blev hon inte glad.
DET DÄR MED ÅRTAL
Det var inte bara ULF LUNDELL som gillade CLUB ZEBRA i Kristinehamn det var också ett diskotek det var ju där tjejerna var och vi grabbar också. En kväll stod jag vid baren och pratade med en av de två delägarna ”BASSEN ”OLSSON (den andre heter JANSSON), dessa båda ägde också SKIVDUVAN.
När vi stod där i baren och pratade kommer det in två grabbar bärande på tre kartonger och lämnade över dessa till ”BASSEN” som tog emot dem med en flyktig koll. Dom innehöll vinylsinglar. Han ställde ner dom på golvet och jag frågade vad det var och han svarade att det var gamla disko skivor som dom hade fått lånat.
Jag var ju inte sen att fråga om en sådan stamkund som jag också fick låna dem. Jovisst kom igen i morgon eftermiddag då. Glad i hågen och med 363 skivor i bilen åkte jag hem för att mata rullbandspelaren. Det var ju en hel del diskomusik men en hel del hörvärt också. När jag lämnade tillbaka kartongerna nere på Skivduvan efter någon vecka köpte jag två singlar
DET DÄR MED ÅRTAL
Efter LUMPEN 1973 var vi övertaliga på mitt gamla jobb och som vanligtvis oumbärlig arbetskraft (som jag vill se det) fick jag ett förmånligt erbjudande att bli utlånad till huvudfabriken i Örebro i tre månade. Där ingick traktamente och bostad något som passade en nyutryckt ung man. Att sedan Örebro är några nummer större än Kristinehamn gjorde ju saken inte sämre.
En dag följde jag med en arbetskamrat in till centrum och vid JÄRNTORGET låg en skivaffär med braskande skyltar SKIVREA. Vi gick in och tittade OOOOJ vilken guldgruva! Här fans ju en hel del av det man tvingats försaka pga. ekonomiska förhållande under skolgången och sedan in i kronas tjänst. Jag letade ut drygt 20 singlar som fick följa med hem. Arbetskamraten som skulle visa mej stadens sevärdheter gick redan efter en halvtimme i affären.
I mitten på 1970-talet såg jag WASA EXPRESS i Kristinehamns Folkets Parks utescen en söndagskväll. Det första intrycket var att trummisen Åke Eriksson var väldigt välutrustad med trummor jag har aldrig sett något liknande det var trummor överallt, rena utställningen.
Detta borgade för trumsolon som jag inte vurmade för ens på den tiden. Någon klok person har sagt ”livet är alldeles för kort för trumsolon” men det var ett tight och bra band. Dom spelad så högt att det ringdes och klagades i så stor utsträckning att telefonväxeln brakade ihop.
Jag åkte så småningom hem och konstaterade att jag lika gärna kunde ha stannat hemma och lyssnat på dom i trädgården istället.
CCR När frun och jag flyttade från villan, efter 36 år, till en lägenhet så hamnade vinylsamlingen på samma våningsplan som stereon. Då blev det intressantare att spela vinyl på den nya grammofonen. ”nu skall vi spela Creedence Clearwater Revival” sa jag till min fru. Jag mindes att jag hade köpt CCRs fyra första LP allt efter som dom kommit ut men när jag letade i skivbackarna hittade jag bara en.
Jaha måsta ha gallrat dom tre första då när jag hade köpt dom på CD, snopet va. Jag hade ”alla 7 CD skivorna men har förstått att det kommit en fullmatad 6 CD-box men den var ju förståss slutsåld överallt. Med goda vänners hjälp och TRADERA så kom den hem.
Innehållande CD1 TOMMY FOGERTY & THE BLUE VELVET=4 låtar samt THE GOLLIWOGS som sedan blev (Creedence Clearwater Revival) =21 låtar
CD 2 CCRs utgivningar i nr ordning
CD 3 Creedence Clearwater Revival
CD 4 Creedence Clearwater Revival
CD 5 Creedence Clearwater Revival studio & live
CD 6 Creedence Clearwater Revival live inspelningar.
Varför detta inköp? Jo en fantastisk utgåva på 20bit K2 = bra ljud. På den tiden sent 60-tal tidigt 70-tal spelade alla garageband mfl. CCR låtar men aldrig på den nivån och med deras garagebands känsla.
”så gläds jag av att han håller svensk vistradition levande”
Dan Berglunds sjunde album LIV OCH DIKT kom 2024-05-17. Dan är en svensk visdiktare som hållit fast vid svensk vistradition. Hans debutalbum EN JÄRNARBETARES VISOR kom 1975 som fick lysande recensioner. Det andra albumet DAN BERGLUND SJUNGER RUDOLF NILSEN kom 1977. Det tredje albumet DEN STORA MASKERADEN kom1979. Dan är född i Helsingfors men han och hans föräldrar flyttade Kristinehamn. Därefter till Göteborg. Hans skolgång fick ge vika för världslitteraturen och musiken, han skulle bli en ny BOB DYLAN eller LEONARD COHEN. Medverkande; Dan Berglund sång, Henrik - Cederblom – gitarrer, Harald Svensson – piano dragspel tramporgel, Viktor Turegård – bas, Lisen Rylander Löve – tenorsaxofon – Erik Bodin – trummor, Staffan Svensson – trumpet flygelhorn. Bengt Blomgren – gitarr. Dan har skrivit allt själv.
Dan Berglund var för mej en proggare och visdiktare med proletär anda. Efter att ha sett honom ”live” i Kristinehamns Folkets Park 1978 ,tror jag att det var, köpte jag hans album EN JÄRNARBETARES VISOR och DEN STORA MASKERADEN sedan försvann han. Jag tyckte att hans sång lät mycket likt Thorstein Bergman men visorna var betydligt vassare som Cornelis och Fred men också Allan Edwalls visor fyllda med eftertanke och reflektioner i dur och moll. Efter att nu få återuppleva ett nytt album med Dan så gläds jag av att han håller svensk vistradition levande så också hans iakttagelser i samhälle och ute i världen. Låtar att börja med; Nr2 Midsommar, Nr3 Jätten glufs-glufs, Nr4 Kriget, Nr6Under Attack.
Betyg 4 av 5